Friday, April 29, 2016

Intervensi - Mari Mengenali Huruf

Posted on 9:09:00 PM by Chris Avilla

Thanks to Cikgu Juliana atas sumbangan dan inisiatif bagi melengkapkan ruangan prasekolah dalam blog ini. Kita sudah sedia maklum bahawa di peringkat prasekolah kanak-kanak diajar untuk mengenali huruf nombor dan beberapa pengetahuan asas termasuklah pengetahuan dalam penjagaan diri.

Proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan sekiranya penjaga menyertai mana-mana program tersebut. Banyak cara yang dapat kita gunakan untuk meningkatkan motivasi serta mendorong kanak-kanak untuk terus belajar. Kanak-kanak sememangnya individu yang memerlukan perhatian dan kasih sayang. Pembelajaran menjadi semakin berkesan sekiranya penjaga campur tangan dalam perkembangan mental kanak-kanak.

Aktiviti yang dijalankan di prasekolah ini bukan sahaja menjurus dalam perkembangan mental tetapi fizikal juga. Setelah mengenali huruf kemahiran menulis akan diperkenalkan dan kemahiran ini memerlukan kemahiran fizikal iaitu kemahiran motor dalam mengawal gerakan tangan serta jemari kecil untuk menghasilkan huruf atau simbol. - Editor

Credits to Cikgu Juliana atas Gambar.

No Response to "Intervensi - Mari Mengenali Huruf"

Leave A Reply

KLIK KE PPD JULAU

Single System Operation

Catatan Popular