Thursday, September 22, 2016

Disebabkan tak bawa bahan.

Posted on 4:22:00 PM by Chris Avilla

Hari ni ada satu cerita tentang pengalaman mengajar yang aku nak kongsi. Dipendekkan lah cerita, mungkin disebabkan baru sahaja habis cuti pertengahan penggal kedua maka murid-murid menjadi lupa akan keperluan alat dan bahan untuk mata pelajaran dunia seni visual. Aku memang mewajibkan semua murid untuk membawa kertas lukisan bersaiz A3 untuk mata pelajaran dunia seni visual. Pada hari berkenaan aku telah merancang untuk mengajar bidang kraf tangan tradisional berkaitan dengan aktiviti anyaman.

Memandangkan murid-murid tidak membawa bahan yang diperlukan, iaitu kertas lukisan A3 untuk dijadikan medium menganyam kertas berwarna. Maka aku mengajak mereka untuk pergi ke satu kawasan untuk menjalankan satu aktiviti yang hampir serupa dengan aktiviti anyaman tersebut. Cuma kali ini arasnya lebih tinggi kerana murid diminta untuk menyediakan bahan untuk menganyam berasaskan bahan semulajadi yang masih segar di hutan.

Akhirnya aku mengajak murid menghasilkan hasil anyaman menggunakan daun kelapa. Mereka diminta untuk menjalankan aktiviti secara berkumpulan. Semua murid memberi kerjasama dan seronok apabila dibawa keluar dari kelas untuk menjalankan aktiviti dunia seni visual. Sekian.

No Response to "Disebabkan tak bawa bahan."

Leave A Reply

KLIK KE PPD JULAU

Single System Operation

Catatan Popular