Saturday, September 24, 2016

Berkarya menggunakan bahan terpakai

Posted on 5:25:00 AM by Chris Avilla

Salam sejahtera kepada semua pembaca blog Sekolah Kebangsaan Nanga Pakan. Pada masa sekarang guru bukan sahaja menjalankan tugas sebagai pendidik tetapi menjalankan tugas sebagai seorang pengkarya. Sebelum melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas seseorang guru itu biasanya mengeksperimentasi sesebuah aktiviti untuk menguji kesesuaian nya di dalam kelas. Adakalanya aktiviti tersebut arahnya terlalu tinggi dan memakan masa yang telah ditetapkan.

Adalah amat penting untuk seseorang guru itu untuk memastikan aktiviti tersebut sesuai untuk murid dan bahannya mudah didapati. Menggunakan bahan terpakai merupakan satu alternatif dan juga sesuatu yang menyokong kelestarian sesebuah sekolah. Bahan terpakai tidak semestinya masuk ke dalam tong sampah tetapi boleh menjadi sesuatu yang berharga dan juga bermakna.

Lin Evola-Smidt dari Los Angeles telah menghasilkan karya dari sampah dan ia telah dipamerkan dalam beberapa pameran ternama. Banyak lagi pengkarya yang mencipta karya daripada sampah dan menempa nama dalam dunia kesenian. Aliran seni visual kini tidak lagi tertakluk kepada sebuah karya yang mempamerkan estetika yang memiliki unsur realism. Seni naif dan seni abstrak juga menguasai dunia sehinggakan titisan air dan karya percikkan cat dapat dijual pada harga jutaan ringgit.

Guru harus membuka minda untuk mencipta karya dan juga alat bantu mengajar daripada sampah. Ia bukan saja mengurangkan kos tetapi kita dapat memanfaatkan bahan terpakai serta melestarikan sesebuah sekolah. Sekian.

Gambar Karya:
Cikgu Wendy anak Juna.
Kelas Tahun 5B.

No Response to "Berkarya menggunakan bahan terpakai"

Leave A Reply

KLIK KE PPD JULAU

Single System Operation

Catatan Popular